onsdag 10 juni 2009

Intellektuellt ohederliga humanister

Jaha.
Förra veckan gav jag ros åt Gunnar Ståldals och Humanisternas initiativ att starta en tankesmedja, med motiveringen att varje seriös diskussion är av godo. Så länge man agerar intellektuellt hederligt.
Nu har Humanisterna dessvärre satt upp ett extremt snedvridet test, där själv frågorna ich svarsalternativen implicerar att var och en som inte delar en sekulärhumanistisk inställning är dum i huvudet. Kanske ett fungerande tretoriskt grepp. Men absolut inte intellektuellt hederligt, vilket även Birger Thureson noterar. Tråkigt. Varför göra så, kära Humanister?
Själv tycker jag min utgångspunkt känns hederligare, att fråga Vem tänder stjärnorna? och redan i utgångsläget ange att min bok vill vara saklig, men samtidigt tar tydlig ställning i frågan. Varför väljer ni ateister en annan linje?
Edit 11/6: Roger Arnfjell gör nu den självklara motdraget, www.gudfinnsnog.nu Utmärkt initiativ! Hoppas på fler kloka och aktiva kristna som agerar för gudstron.

3 kommentarer:

  1. Undrade vad du skulle tycka. Jag tycker kampanjen blev bra, så jag är glad att jag gav bort min boks hemsida till den. Jag antar att de som designade testen funderade på om svarsalternativen skulle implicera att om man de trodde på Gud hade förstått något som icke-troende inte fattat, men så fastnade de för motsatsen till slut i alla fall.

    Din bok tror jag inte är något paradexempel på hederlighet. Du har "lånat" titeln från en uttalad ateist. Du återanvänder gamla argument som redan blivit besvarade. Det hade nog varit bättre om du gjort din egen web-test (det kommer nog en snart - kyrkorna har gott om pengar!)

    (PS. Länken till din bokhemsida har blivit fel.)

    SvaraRadera
  2. Patrik, tack för korrigeringen av adress.
    Men visst håller du med om att det är mer ärligt att redan i inledningen förklara sin ståndpunkt. Jag gör det i förordet, du gör det redan i boktiteln. Det viktiga är väl att vi söker sanningen, och det känns synnerligen tveksamt om webbtestet och dess utformare gör. (Även om layouten är lysande. Humanisterna har uppenbarligen gott om pengar.)

    SvaraRadera
  3. Som Patrik skriver är det stor humor när du klagar på hyckleri och dåligt underbyggda argument, när du helt uppenbart själv ignorerar motargumenten för "dina frågor".

    Du svarar ju inte ens själv på motargument när någon bemödar sig med att visa dem för dig...

    SvaraRadera