torsdag 11 februari 2010

Så blir debatten med Humanisterna

Ja, förhoppningsvis blir debattkvällen bra, konstruktiv och intressant. Om den verkligen blir det också återstår förstås att se. Jag hyser nog vissa farhågor om huruvida i synnerhet Lena Andersson avser att bidra med någon konstruktivitet i samtalet.

Nu har jag iallafall fått lite närmare info från förlaget Fri Tanke. Samtalet kommer att röra sig kring frågan om huruvida Hedenius är relevant idag, och den spikade deltagarlistan ser ut såhär:
Magnus Alkarp – arkeolog, författare och musiker (Har skrivit en kritisk recension av Tro och Vetande i UNT, i övrigt vet jag inget om honom.)
Lena Andersson – författare, journalist och debattör (Visar ibland prov på en rent hårresande oseriositet, ett exempel här, där "Alla moderna människor inser att kristendomen är en mytologi". Sedärja, det var en reflektion det.)
Olof Buckard satiriker, kulturjournalist och predikant (Känner till honom för lite, men nog ringer det mer satiriker än predikant i mina öron vid hans namn.)
Christer Sturmark – författare, föreläsare och ordförande i Humanisterna (För en seriös argumentation ibland, är bara provocerande ibland, hoppas att Christer väljer det första.)

Också undertecknad, som jag gissar blivit inbjuden eftersom jag i Vem tänder stjärnorna? håller Hedenius grundprincip " att inte tro på något, som det inte finns några förnuftiga skäl att anse vara sant", även om jag kommer till en helt annan slutsats än han.
Om någon bloggläsare har någon ytterligare info som kan vara relevant om de övriga debattörerna får ni gärna ge sådan.

Moderator är Sara Larsson – redaktör för tidskriften Humanisten. Så nog ligger det en viss tonvikt på den religionskritiska sidan, men så kanske det får vara när det är de som arrangerar. Kvällen kommer att inledas med att var och en får ge sin personliga reflektion om Hedenius och hans betydelse, och sedan en såvitt jag förstår det mer fri - och förhoppningsvis fruktbar - diskussion.

Entrén är gratis, men man måste förhandsboka biljett här. Jag skulle förmoda att den ateistiska sidan kommer att ha sitt folk med i publiken. Men även jag ser förstås gärna att även kristna kommer med till Historiska Museet nu på torsdag den 18 kl 18-20 och är ett stöd i tanke och gärna även i bön. Det behöver jag.

Som jag skrivit tidigare är mitt mål inte att kriga mig fram till seger i debatter. Visst, jag vill på ett trovärdigt sätt förkunna och försvara den kristna världsbilden, men det yttersta målet är förstås inte bara att människor ska få en intellektuell förståelse av att kristendomen är sann. Ett betydligt viktigare mål är att de i nästa skede vågar närma sig den Gud som skapat oss och som inget hellre vill än vår gemenskap. Det är mitt djupaste syfte med bok och förkunnelse, och det är för det syftet jag också är beroende av stöd.

1 kommentar:

  1. Att karakterisera Lena Andersson som oseriös kan bara betraktas som - oseriöst. Hon, om någon, är seriös i alla sammanhang. Religiösa, troende, människor skulle må bra av att oftare ställa sig lite tvivlande till det de tror på.

    SvaraRadera