torsdag 25 mars 2010

Samåkt med Sturmark idag

I afton var jag med kollegiet ute och åt en bit i samband med en kollga som fyllde jämnt. Det var evigheter sedan jag var ute och åt med kompisar/kolleger på det sättet och funderade på vägen på tåget vilka som egentligen kan tänkas vara ute och gå på lokal sådärdags (ja, alla som inte är småbarnsföräldrar, kanske...) I dessa tankar kom jag in på tågperrongen och stötte då på Christer Sturmark på besök i Smålands Jerusalem!

Han hade varit i stan och invigt en lokalavdelning för Humanisterna, och vi hann få ett bra samtal på vägen hem till Forserum. Framförallt var jag intresserad av på vilka punkter vi kunde hitta en gemensam ståndpunkt i anslutning till den kommande Ecce Homo-skriften. För en sann humanist borde ju aktiv dödshjälp vara något man aktivt torde ta avstånd från. Det finns ju inget självklart i att en ateist nödvändigen måste tycka som Torbjörn Tännsjö. Sturmark själv var inte på min linje, men när vi diskuterade de olika argumenten verkade det som om han inte hade tänkt igenom frågan på djupet. Det vore roligt om vi kunde hitta någon klok representant från "andra sidan" som kunde dela vår kamp för människolivet.

Det positiva med en debattör som Sturmark är att han tycks uppriktigt intresserad av sanningsfrågan, en uppskattning som han även bollade tillbaka till mig. Och om två parter gemensamt söker efter sanningen - även om de utgår från olika utgångspunkter - finns goda skäl att de faktiskt också ska kunna finna den. Vi bekymrade oss båda över sanningsflykten i den liberala kyrkan, men också över aggressiviteten hos vissa ateistiska debattörer (av vilka vi nyligen haft offentligt samtal med en...)

I övrigt hann vi även dela lite bebisprat, här har jag ju haft nåden att bli välsignad med mer erfarenhet än den nyblivne pappan till ressällskap. Faderskapet borde ju även det väcka en större förståelse för livets värde, speciellt i dess lilla, oskyddade form. Det vore väldigt positivt om vi inom SEA skulle kunna komma lite längre i ett fruktbart samtal med Humanisterna i dessa frågor och tillsammans dra ut till försvar för livet - hela livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar