måndag 8 mars 2010

Surrealistisk sex-chatt idag

Nä, nu har det gått alldeles överstyr här. Om inte ens jag kan hålla mig ifrån snärtiga kvällspressrubriker, vart är vi då på väg? Men jag måste bara berätta om mitt livs hittills konstigaste sms-konversation idag.

Kom hem glad i hågen över att kunna fira och glädja oss åt minste pojken som fyller fem år idag. Och mitt under tårtan plingar det till ett synnerligen ovanligt meddelande i telefonen. Till min stora förvåning var det en öppen sexuell invit från en person som skrev under med ett manligt förnamn. Och jag kan väl säga att det kanske inte är något som händer varje dag. Eller ens varannan. Såg mig nödgad att ge något slags respons och kan inte undhålla bloggläsarna den smått surrealistiska fortsatta konversationen:

Svar: Intressant - men något oväntat meddelande. Fel nummer?

(någon minuts paus) PLING
Henke?

Svar: Per. Hej svejs!

(mycket kort paus) PLING
Skojar du?

Svar: Föreslår att du kollar mitt nummer och googlar lite. Skoj det här!

(någon minuts paus) PLING
Har jag gjort bort mig?

Svar: Nä, jag vet ju inte vem du är. Än. [Åkej, jag erkänner. Kunde inte låta bli att trissa felskickaren lite. Har dock ingen intention att leta upp identiteten]

(kort paus] PLING
Fy vad pinsamt. Ibland blir man bara [också en återknytning till den sexuella inviten]. Nn, 25

Jag kan inte låta bli att tycka att det här var rätt kul mitt i den pinsamma situationen. Tänkte faktiskt ta med det här exemplet på filosofikursen nästa lektion när vi ska prata sexualetik. Har gett eleverna i läxa att fundera över frågan om alla former av sex är moraliskt acceptabla.

Om vi nu också ska se lite mer seriöst på det hela blir det förstås också en mycket praktisk illustration av hur snedriktad och förringad en människas sexualitet kan bli när den reduceras till ytliga möten via sms. Och då blir det skojiga plötsligt ganska sorgligt. Att felskickaren var just en man som uppenbarligen sökte kontakt med en annan man är egentligen av sekundär betydelse. Människan, vår sexualitet och hela vår person måste få vara något mer än bara korta, intensiva möten med en annan. Vi är långt större än så. Vi är värda mycket mer än så.

1 kommentar: