onsdag 28 april 2010

Mitt icke-möte med Göran Persson idag


Jodå, här hade man sett till att bära med sig med frågor, telefon och diktafon hela dagen i väntan på att fd statsministern skulle ringa. Jag hade bokat telefonintervju med honom till en miljöbilaga som jag är redaktör för (jodå, jag har diverse helt civila jobb också). Främst gällde det då Perssons nya roll som ordförande i ett svenskt biogasföretag.

Normalt sett bokar jag en telefontid vid intervjuer med personer som är lite mer högt uppsatta, och så ringer jag upp på utsatt tid. Icke så med Persson. Hans sekreterare på företaget meddelade att han skulle ringa mig när han hade tid under dagen. Vilket förstås skapar en viss stress, eftersom man måste vara ständigt tillgänglig. Efter lunch hade jag exempelvis lektion, men tyckte att vi fick köpa den olägenheten i det här fallet. Nåväl, strax efter lunch ringde det. På med högtalartelefon och diktafon. Men det var bara sekreteraren som meddelade att det blivit ett missförstånd, Persson hade inte tid att ringa. Ny tid: någon gång nästa torsdag. Så då är det bara att upprepa samma procedur igen... Summa summarum: Göran Persson är och förblir Göran Persson.

Däremot ställde jag några korta frågor till Persson ett år efter att han hade avgått som statsminister, och då besökte Thor-Björn Bastås i en repris på de valutfrågningar han brukade ha på Öland. (Artikeln finns i Dagen här.) Det var under den tid då S-tyckare av olika slag var väldigt upprörda över att den nyblivne konsulten samtidigt hämtade ut statsrådspension, och man gärna ville få en kommentar från Persson. Vi beslöt då att skriva texten väldigt snabbt och lägga ut på webben direkt ifall Persson skulle säga något av nyhetsvärde, så kunde Dagen i så fall få lite "TT-credd". Nåväl, han tycktes lite stimulerad av att få lite skjutjärnsfrågor av den samlade pressen, men något direkt jättescoop blev det nu inte.

Vi får se vilket humör Persson är på om , säger om, jag nu lyckas få samtala med honom nästa vecka...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar