söndag 16 maj 2010

Fel att döda men rätt att döda

Såhär kvällen före premiärföreläsningen om Ecce Homo har jag ställt samman en förhoppningsvis intressant powerpointpresentation i ämnet. Samtidigt har jag letat fram ett videoband om dödsstraff som jag tänkte visa i skolan imorgon.

Och här kan jag inte låta bli att fundera lite över hur de här två frågorna sammanfaller, eller rättare sagt, diveregerar så betänkligt i den svenska debatten. I den debatt jag spelade in för ett antal år sedan var de tvungna att leta fram en såpass politiskt perifer figur som Ny Demokratis John "Det var bättre förr, när lejonen åt upp barnen i Afrika" Bouvin som försvarare av dödsstraffet. Att ställa sig positiv till dödsstraff, om så ens för de mest skändliga brott vi kan tänka oss, är i stort sett politiskt omöjligt i Sverige.

Vill här passa på att tillägga att även jag ställer mig negativ till dödsstraff - av flera orsaker. Men det är ändå noterbart att samma människor som absolut inte kan tänka sig att avrätta en massmördare samtidigt ser det som etiskt fullständigt oproblematiskt att utan eftertanke låta döda oskyldiga ofödda människor. Inte så få debattörer betraktar det till och med som en mänsklig rättighet att låta döda dessa ofödda människor. Jag har oerhört svårt att se konsekvensen i det här resonemanget. Någon som får ihop det hela?

5 kommentarer:

  1. Sten-Åke Granberg17 maj 2010 kl. 11:37

    Intressant!! VI ses på biblioteket ikväll!!

    SvaraRadera
  2. Det är en klassiker att jämställa abort med mord; i USA har mer än ett mord på abortläkare rättfärdigats av gärningsmannen med att han har räddat en mängd liv. Gör du någon skillnad på mord och abort - jag har lite svårt att dra en entydig slutsats av det du skriver här. Jag vill naturligtvis tro att du gör en skillnad, men jag kan inte se det. Ska rättssamhället sätta likhetstecken mellan framkallad abort och överlagt mord? (Mig veterligen finns få proponenter för en så extrem rättsskipning, men de brukar också vara anhängare av dödsstraff...).

    Fostret är första två tredjedelarna av graviditeten helt beroende av mamman och är i den meningen inte ett självständigt liv. Om man likställer abort med mord betyder det samtidigt att den gravida kvinnan inte äger rätt att bestämma fullt över sin egen kropp. Att om man blir gravid så är man tvingad att föda barnet, oavsett hur ens livssituation ser ut. Oavsett om man vill ha barn eller inte, oavsett om man vill gå igen en graviditet eller inte. "Det skulle du ha tänkt på innan du släppte till, flicka lilla!", ekar det från förra seklet.

    Det är ett praktiskt problem också - aborter försvinner inte bara för att man tycker illa om dem. De går under jorden, flyttar utomlands och blir tydliga klassmarkörer. Om någon av de inblandade parterna har råd så sköts det snyggt och kompetent på annan plats, annars på klassiskt vis med galge, hattnål eller fosterdrivande gift. Kvinnors kroppar blir då potentiella brottsplatser och gynekologer kommer rimligen att få anmälningsplikt när man ser ärrbildningar som kan vara tecken på en framkallad abort. Brave new world...

    Jag hymlar inte med att abort är en svår fråga, den ska diskuteras, men om man föreslår abortförbud så undrar jag hur mycket man har empaterat med dem som det verkligen berör och så tänker jag på Elise Ottesen-Jensen:
    "Jag drömmer om den dag då alla barn som föds är välkomna, alla män och kvinnor jämlika och sexualiteten ett uttryck för innerlighet, njutning och ömhet"

    Lycka till med boklanseringen (hoppas att du får bra mothugg).
    hälsar, Mattias

    SvaraRadera
  3. Mattias, ja abort är en svår fråga. Men det betyder inte att en seriös kritisk diskussion i ämnet bör avfärdas på förhand, vilket alltför ofta sker idag. Ja och amen till EO-J:s citat!

    SvaraRadera
  4. Vad består då din kritik av dagens abortpolitik av - sagt av en som inte har hängt med på din blogg på ett tag. Det jag kan se ovan är en funderan varför inte (fler?) människor likställer abort med dödsstraff, vilket kanske inte är en direkt lysande inbjudan till seriös kritisk debatt. Jag ser att du tänker lägga ut en inspelad föreläsning, ser fram emot den: då kanske jag kan få veta vad du menar med seriös kritisk debatt.
    hälsar,
    Mattias

    SvaraRadera
  5. Jag försökte lägga över filen på boksajten, men måste försöka komma på hur jag gjorde förra gången när jag konverterade waw-filer till MP3. Måste fråga nån kunnig på området först.
    Men Mattias: Tycker du det är fullständigt moraliskt självklart att en bestialisk seriemördare inte förtjänar döden, medan en ofödd och helt oskyldig människa gör det? (Jag förutsätter att du är mot dödsstraff, men jag kan ju förstås ha fel. Principen verkar dock gälla i Sverige i stort.) Och i så fall varför?

    SvaraRadera