onsdag 15 september 2010

Vem i hela världen kan man rösta på?

Ja, själv bedriver jag en ohyggligt blygsam personvalskampanj i kommun- och landstingsvalet i Nässjö kommun respektive Jönköpings län. I huvudsak för att jag med fyra barn mellan ett och nio inte ser mig ha så mycket tid till lokalpolitik under kommande mandatperiod. Men den som bor i krokarna får självfallet gärna kryssa mig ändå. Om jag blir inkryssad tackar jag förstås ja till förtroendet!

Viktigare är det med årets riksdagskandidater, där det förstås är av stor betydelse vilka ledamöter som kommer in för respektive parti. Jag kan här rekommendera SEA:s mycket ambitiösa valenkät till varje partis fem toppnamn i respektive valkrets. Den kan ge god ledning för den som söker en kandidat som vill arbeta efter centrala kristna principer. Bland de positiva dragen ser vi att antalet kandidater som säger nej till aktivt dödande i sjukvården är uppmuntrande högt. Värre är det förstås när det gäller inställningen till de människor som ännu inte fötts. Här finns det all anledning att fundera både en och två gånger innan man lägger sin röst.

Jag har efter en tids funderande - och inte minst efter att ha tagit del av SEA:s undersökning beslutat att rekommendera andra i Jönköpings län att kryssa unge Andreas Carlson (KD). Jag är också klart mån om att den både sympatiske och ideologiskt medvetne Stefan Attefall (KD) får möjlighet att sitta kvar, men ryktet säger att det skulle kunna bli en välförtjänt ministerpost för hans del. Dessutom är Carlson tydligare när det gäller det ofödda barnets rättigheter.

Så får vi önska varandra, och landet, lycka till på söndag! Må rättrådiga och ödmjuka personer få regera landet!

1 kommentar:

  1. Det faligaste djuret i djungeln!
    http://chasid68.blogspot.com/2010/08/det-farligaste-djuret-i-djungeln.html

    SvaraRadera