lördag 16 oktober 2010

Vaclav-varning för ateism

I afton har jag undervisat två pass om den historiske Jesus och uppståndelsen i Korskyrkan Vimmerby och ska strax förhoppningsvis få sova en hel natt utan skrikande barn. (Jodå, jag älskar det lilla pyret, men sömn är också mysigt då och då...) Imorgon predikan om att möta Jesus.

Jag noterar dock kort att Vaclav Havel satt upp ett varningens finger för den stolta nyateismen som reser sig upp med ambition att erövra världen till en morgondag fylld av kyla och avsaknad av förundran. Måtte den inte segra.

1 kommentar:

  1. Bra !
    Pastorn där jag har min hemvist citerade Vaclav Havel i söndagens gudstjänst som ett intro. - kanske han varit inne här, också :)

    Fotnot: Här följt Vaclav Havel liv och leverne sedan 70-talets Charta 77 och mina (dåtida) reformkommunistiska sympatier. Havels "utveckling" bör studeras av alla som är intresserad av politik i all dess olika kulörer

    R.Ö. Örebro

    SvaraRadera