onsdag 10 november 2010

Inför samtalskvällen med Humanisterna imorgon

Det har blivit en ganska intressant diskussion i samband med mina kommentarer till Patrik Lindenfors gästinlägg om hans - i min mening klart tunna - argument för sin ateistiska världsbild. Följ den gärna fortsättningsvis också.

Just i afton håller jag på att sammanställa ett antal synpunkter och argument för livet, och mot den kultur av död som jag fått intrycket att Humanisterna avser att företräda i morgondagens panelsamtal. Det ligger något underligt i det där, Humanister som vill argumentera MOT människans rätt till liv. En humanistisk ståndpunkt borde ju rimligen vara precis tvärtom, det ligger liksom i sakens natur...

Nåväl, jag hoppas att vi kan få ett sakligt samtal där vi kan hitta åtminstone några punkter där vi kan bli överens. Det är åtminstone mitt mål med kvällen. Jag lovar att återkomma med reflektioner efter kvällen. Jag lovar dock inte att det blir redan imorgon.

3 kommentarer:

  1. Per Ewert,

    Fundera på om Humanisterna verkligen vill argumentera "mot människans rätt till liv".

    Det kanske är något annat som gör att någon argumenterar för rätt till dödshjälp? Om du inte argumenterar mot de uppfattningar som din debattmotståndare verkligen har så finns det en klar risk att ni kommer att tala förbi varandra eftersom ni inte förstår varandras argument.

    SvaraRadera
  2. Per Ewerts argument för lidande.

    Visst beter sig halmgubbarna lite konstigt på sistone?

    SvaraRadera
  3. Kunde tyvärr inte komma igår eftersom frun var på Alfa och barnen fortfarande behöver "barnpassning", väntar spänt på dina kommentarer. Hälsn Harald

    SvaraRadera