fredag 31 december 2010

Nyårslöften

Det är lite underligt det där med nyårslöften, nästan som att det förutsätts att man inte håller dem. Det är klart, det beror väl också på hur pass dimmigt formulerade löften man sätter upp. Om jag försöker dra mig till minnes förra nyåret så tror jag att jag lovade mig själv den något blygsamma målsättningen att bära slips något oftare i år. Jag tror jag lyckades...

Målsättningar av större vikt har jag förstås också haft för det gångna året. Samma mål kvarstår även för kommande år. Och det är just sådär otydligt definierat att det är snart sagt omöjligt att avgöra om jag lyckats till hundra procent. Så därför tänkte jag redan på förhand berätta att jag kommer att misslyckas. Åtminstone fullt ut. Jag misslyckades i år också. Men strävan blir ändå på något sätt starkare för varje år.

Mitt mål är att det gångna året bli lite mer lik Jesus. Och jodå, visst kan det låta överfromt - "Se så andliga jag är". Men sanningen är ju att jag önskar ha den här strävan just för att jag inser att det finns så mycket i mig som går rakt emot det goda som Gud vill och som jag längtar efter. Jag tror det är ganska allmänmänskligt. Ju mer vi betraktar oss i Jesu heliga och totalt självutgivande ljus, desto tydligare framstår vår egofixering.

Så oavsett vilka händelser som väntar under det kommande året önskar jag vandra i Jesu närhet, och möta dem lite mer omformad till hans likhet. Tänk om vi alla skulle ha det målet - vi skulle alla misslyckas i varierande utsträckning, men det vore ett fantastisk fokus. Hoppas att du vill följa med på din egen personliga resa, mot samma mål. Ett gott och välsignat år tillönskas er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar