onsdag 23 november 2011

Reser den fjärde pelaren i Världen Idag idag

Idag har jag glädjen att skriva om den fjärde pelaren i min artikelserie om samhällets grundpelare på Världen Idags kultursida. Och idag gäller ämnet just: kultur.


Som motvikt mot både postmodernismens antikultur och kommersialismens skräpkultur vill jag försvara "...en biblisk grundsyn, där Gud har gjort människan till en kulturell varelse, med förmåga att gestalta skapelsens och Skaparens storhet. ”Den femte evangelisten” Johann Sebastian Bach brukade sin stora musikaliska talang till att förmedla evangeliet, och har berört miljoner människors innersta på ett sätt som andra kommunikationsformer inte förmår. Författaren Henri Nouwen vittnar om hur han i flera dagar bara satt framför Rembrandts målning ”Den förlorade sonens återkomst”, och lät konstverket förvandla hans liv. Därefter klev han av sin karriär för att arbeta med mentalt handikappade.


Kulturen har en unik förmåga att både förnedra och förvandla människan. All kultur har självfallet inte som direkt syfte att kommunicera kristen tro. Men för att komma till full rättvisa bör kultur och underhållning direkt eller indirekt reflektera skapelsens skönhet och glädje. Den bör vara ett redskap för både producenter och åskådare att växa och blomstra, istället för att krympa dem till instinktstyrda varelser utan vare sig patos eller djup."

Som rolig kuriosa introducerar jag ämnet med att citera ingen mindre än Andrew Fletcher. Ja, inte Depeche Modes osynlige tredjeman alltså, utan den skotske 1600-talsparlamentarikern med samma namn. Han som sade: "Låt mig skriva en nations sånger, så spelar det ingen roll vem som skriver dess lagar". Träffande aforism om jag får säga det själv.

I övrigt hinner jag lyfta fram två såpass lika personer som Ingmar Bergman och Carola Häggkvist som förebilder i ämnet. Den som vill se hur jag får ihop det konststycket rekommenderas att ta del av papperstidningen.

I nästa bloggpost tror jag ska lägga några rader på att dissa eller digga Darwin. Få se vilket det blir...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar