torsdag 5 januari 2012

Ny satsning i vår: samtalsgrupper utifrån Vem tänder stjärnorna

Då var det dags att släppa lite nygeter om en av de händelser som är tänkt att sjösättas i vår. Det blir en satsning på samtalsgrupper utifrån "Vem tänder stjärnorna?" som jag slog ett slag för i höstas. Den första gruppen är nu planerad att sättas igång i februari, och först ut blev något överraskande: min egen församling, Kungsporten i Huskvarna!

Jag hade själv inte dragit i några trådar i ärendet, men några av de ansvariga i Alphakursen hade funderat på något material för människor som ännu inte nått så långt på sin personliga resa att de känner sig redo att gripa sig an de i vissa fall med "kristet interna" frågor som man tar upp i den kursen.

Alpha har varit, och är nog fortfarande, det kanske framgångsrikaste verktyget i åtminstone Västeuropa när det gäller att dra in sekulariserade nutidsmänniskor i gemenskap med Gud. Men för vissa kanske steget in i Alpha känns för långt, och då kan en samtalsgrupp som samlas kring de stora allmänmänskliga vara en god start på resan. Det behöver inte bli slutet, men det kan leda en människa en god bit på väg.

Därför bollade de ansvariga med lite olika material, och landade i min bok. Det ska bli verkligt spännande att försöka få igång den här typen av samtalsgrupp som har varit ett av de sätt som jag redan från början hoppades att boken skulle kunna användas på. Och jag tror det här kan bli ett jätteintressant sätt för många församlingar att kunna möta nutidsmänniskan i samtal kring våra största frågor, hjälpa dem att brottas med frågorna och se hur den kristna tron står sig i relation till de övriga världsbilderna som samlas på livsfrågornas marknadstorg. Åtminstone en annan församling har hört av sig och varit intresserad av kursen, men vi låter den gå som pilotprojekt i vår församling den här terminen så är konceptet förhoppningsvis moget att sprida vidare sedan. Jag har lagt in lite allmän information om kursen för övriga intresserade församlingar på vemtanderstjarnorna.se. Mer kommer förhoppningsvis under terminens gång.

Jag har velat lite fram och tillbaka på om det är klokt att jag själv som författare medverkar som samtalsledare i kursen, eftersom jag riskerar att ta alltför stor plats i gruppen. Men efter uppmuntrande tillrop från andra lutar jag åt att det nog kan vara klokt att på det sättet känna på hur själva boken och frågematerialet funkar i detta sammanhang, så att vi sedan kan utveckla konceptet till ytterligare grupper under kommande terminer. Jag sitter nu och slipar på arbetsmaterial till deltagare och gruppledare för den här första omgången, och hoppas att det här kan bli början på en riktigt spännande resa för många människor på många platser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar