måndag 20 februari 2012

Att fasta eller inte fasta, det är frågan

Nejdå, jag tänker inte fasta i år heller. Inte ordentligt, enligt kristen tradition med mer begränsad kosthållning. Jag är väl helt enkelt en alltför vardagsbekväm svensk småbarnsfar.

Men jodå, mitt mål är att hålla fasta även i år på andra plan. Har stängt ner Facebook under de 40 fastedagarna fram till påskdagen på senare år, och planerar att göra detsamma i år. Dock med viss tvehågsenhet. Efter de två första dagarnas förmodade abstinens ska det förstås bli rätt skönt att slippa det tidsödande vardagstugget, men jag bekymrar mig över att en del kommunikation kan bli lidande. Zuckerberg har ju tagit över så mycket av det mellanmänskliga nätverkandet att det börjar bli knivigt att sköta detta utan fejsboken. Men det ska väl gå i sex och en halv vecka som fastan varar.

Jag funderar dock på den Facebookbaserade Alphakurs där vi nu är inne på den fjärde frågan: Hur kan jag vara säker på min tro? Diskussionen där är iochförsig bitvis väl bitsk, men har ändå ett värde som jag känner mig lite tvekande att lämna.

Nåväl, jag ämnar fortsatt låta samtalet pågå här på bloggen för den som är intresserad. Jag kommer också att presentera ett antal nyheter under den närmaste tiden, den första är inplanerad att släppas just nu på askonsdagen. Endast då på denna plats, Facebook can wait.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar