fredag 30 mars 2012

Är jag en "debattör"?

Jag ser i Dagen idag att jag har begåvats med en ny titel. "Debattören Per Ewert" Själva artikeln var belysande och rättvisande åtminstone ur mitt perspektiv. Sedan gav väl inledningen sedan mig mer credit än jag förtjänar för "Gud och hans kritiker" (just så var boktiteln). Det är Mats Selander som den mesta ära ska ha för boken, och jag har heller inte gjort mer än någon annan medförfattare. Däremot har jag väl varit lite mer på i debatten, och det är till viss del en annan sak.

Men det var just det, jag känner mig inte alldeles bekväm med titeln "debattör". Osäker på om jag har haft det epitetet tidigare, åtminstone inte i så framträdande sammanhang som underrubrik. Som jag skrivit tidigare så ser jag en uppgift i att finnas med i debattsammanhang och försvara det jag tror är sant och gott, och argumentera mot det jag tror går i motsatt riktning. Men i begreppet "debattör" ligger något provocerande, lite gåpåigt. Med "debattör" tänker jag mig någon som gärna vill slänga käft bara för sakens skull. Och det är det minsta jag vill.

Det känns ändå som en lite trevlig puff att Sturmark i intervjusvaret i samma artikel respekterar mig och Mats Selander som "goda samtalspartners, pedagogiska och tydliga". Jag bollar gärna tillbaka med att Christer Sturmark normalt har ett sympatiskt bemötande både på och utanför diskussionsarenan. (Att han förföll till osakliga personangrepp i just den här debattväxlingen kan kanske välvilligt betraktas som olycksfall i arbetet) Jag uppskattar också hans till synes ärliga sökande efter sanning. Så borde det också vara möjligt att vi i slutänden kommer fram till samma sak. För - som vår hockeyspelande skolföreläsare Noah Welch (stavas visst just så) påpekade idag apropå sin egen väg till Jesus - så spelar det ingen roll hur vi ser på sanningen - den står där stadigt ändå.

Så att vara debattör för dess egen skull är inget jag söker. Att sträva efter det till synes simplare men samtidigt otroligt mycket svårare målet att bara vandra nära Jesus är något jag mycket hellre vill. Om en vecka är det påsk. En god Stilla Vecka tillönskas alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar