torsdag 29 mars 2012

Framgång för kristna skolor!

Det har varit en alldeles väldigt hektisk vecka på mitt vardagliga jobb hos oss på Kungsgymnasiet. Hektisk, men positiv. Igår onsdag hade vi påsksamling där jag fick förmånen att hålla en kortare påskpredikan. Jag tycker om att undervisa och föreläsa, men nästan alltid känner jag en ännu större glädje över de tillfällen där jag får dela och lägga ut något ur Guds ord. Det kommer mer från det som berör hjärtat. Förhoppningsvis även hos några av dem som lyssnade.

Idag hade musiklärarna också audition för besökande niondeklassare till vårt musikprogram. Roligt att se eventuellt kommande elever. Vi har också precis i dagarna fått ett glädjande besked om att dörren öppnats lite till för vår önskan att utöka vår skola med ytterligare teoretiska program. Skolinspektionen/förvaltningsrätten kom nu med ett beslut som bland annat gav ett tydligt godkännande för vår profilering och praxis som konfessionell skola. Det har funnits en stor osäkerhet om vad den nya skollagen kommer att innebära i praktiken, och vi valde därför att hålla en tydlig linje och låta den prövas rättsligt. Beslutet kommer såvitt jag begriper det att bli prejudicerande för samtliga kristna skolor i landet, och förtydligar våra möjligheter till andakt, bön och gudstjänstliknande samlingar.

Vi behöver dock diskutera beslutets innebörd med övriga friskolerörelsen innan vi går ut med närmare info om innehållet. Men det var glädjande! Nu återstår ytterligare en runda hos Skolinspektionen med en helt annan punkt som ska granskas innan ett tillstånd ligger klart - de byråkratiska kvarnarna mal långsamt...

Och imorgon ska vi ha besök med föreläsning av Noah Welsh, hockeyspelare från HV71 och en frimodigt bekännande kristen. Jag tittar ju hellre på fotboll och är hopplöst oengagerad i den jönköpingska nationalsporten hockey, men jag tror besöket kan bli väldigt givande.

Så sammantaget alltså: hektiskt, men positivt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar