fredag 1 juni 2012

Skrivlogg

Jag får be nyfikna läsare om ursäkt att jag inte tagit mig tid att blogga speciellt mycket på sistone; jag har lagt i stort sett varje ledig tid till arbetet med att slutföra ett första manusutkast till det jag hoppas ska bli en ny bok, förhoppningsvis till våren. Och sen har det också råkat ramlat in ett jobb åt näringslivet som tagit en del tid. Och i skolan avslutar vi just nu kurserna och sätter betyg. Så brist på tid finns det för närvarande rätt gott om.

För bokskrivande tar sin tid. Det ska värkas fram, vändas och bändas på formuleringar och disposition innan rätt känsla sätter sig. Är fortfarande inte färdig med första råmanus, igår kväll skrev jag färdigt kapitlet där unge Meredith Hunter (vem kan placera honom utan att fuska och googla?) spelar en central roll. Jag är dock ytterligt glad och tacksam över att ha en god fru som konstruktiv manusläsare och kritiker och ge sådana där irriterande "lever du verkligen som du lär här?"-kommentarer till bokmanus. Men det blir allt väsentligt bättre när texten har gått igenom en ärlig hustrus eklut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar