måndag 8 oktober 2012

Ateismen dödförklarad?

Vi har nu spikat att jag deltar i P1:s Människor och Tro fredag den 19, såvitt jag förstod producenten blir det ett temaprogram om nyateismen, där jag är inbjuden att debattera ämnet mot Christer Sturmark; i skrivande stund vet jag inte närmare upplägg än så. Tror det blir en annorlunda känsla eftersom jag inte har möjlighet att ta mig upp till huvudstaden till direktsändningen utan får vara med på länk från en studio i Jönköping.

Med tanke på ämnet känns det dock något betryggande att se Patrik Lindenfors kommentar i en tidigare bloggpost: "Om man ska vara petig så påstår jag mer än så: Påståendet 'Materia är det enda som existerar' är testbart, testat och funnet felaktigt."

Onekligen ett spännande ställningstagande från andra sidan skyttegraven! Ska vi därmed helt enkelt skriva under dödsattesten för materialismen - och därmed även ateismen? Nu finns det ju förstås enstaka personer som inte vill sätta likhetstecken mellan de båda, men jag skulle nog säga att merparten gör det. Möjligheten finns förstås att den organiserade nyateismen väljer en linje där de öppnar för att en klassisk materialistisk världsbild är falsk. Det vore i sig en klart spännande utveckling.

1 kommentar:

  1. Per, du kanske skall förbereda dig lite bättre genom att verkligen förstå vad Patrik hävdar och sedan inte extrapolera detta utan någon grund. Jag har aldrig hör någon kalla sig ateist i meningen att den avisar att pi eller pytagarossats existerar. Lite högre krav tror jag nog du har på gudomar.

    SvaraRadera